FISCHER-Z @ CC ZWANEBERG, HEIST-O/D-BERG - 16/10/19

Op een regenachtige woensdagavond meldt de Britse formatie Fischer-Z zich in CC Zwaneberg voor de aftrap van hun tournee die hen door de Lage Landen, Duitsland en Zwitserland zal leiden. De zaal is hiervoor al wekenlang uitverkocht. Fischer-Z wist reeds vanaf hun bestaan een grotere fanbase op het Europese vasteland te ontwikkelen dan in het eigen Engeland. Zo is België altijd een tweede thuisland geweest voor de groep die hier, eind jaar zeventig / begin jaren tachtig, hun eerste successen behaalden. De samenstelling van de groep mag dan gedurende een periode van goed veertig jaar systhematisch veranderd zijn, het enige constante lid, zanger-componist John Watts blijft het brein en de bezieler van deze band. John Watts en Fischer-Z zijn dus in zekere zin één en dezelfde, maar telkens aangevuld met extra muzikanten en in de huidige formatie zijn er dat vier, een drummer, gitarist, bassist en toetsenist. Watts speelt zelf ook gitaar, met name een speciaal ‘customized’ Fender Telecaster exemplaar.



De setlist van vanavond bestaat uit songs uit het prachtige, nieuwe album ‘Swimming In Thunderstorms’ (een metafoor voor leven in moeilijke, zelfs gevaarlijke tijden), de klassieke Fischer-Z hits die iedereen (her)kent en een schare onbekendere nummers die Watts doorheen zijn carrière bij mekaar wist te schrijven.

Het valt meteen op dat de nieuwe nummers (‘Wary’, ‘The Islamic America’, ‘Stolen’) een heel stuk harder klinken dan op de plaat. Watts legt er meteen de pees op en gesteund door zijn krachtige band valt alles in de juiste plooi. Zo genieten we volop van de schitterende baspartijen van oudgediende Dave Purdye, die samen met Watts al heel wat muzikale watertjes heeft doorzwommen. De typische synthesizer melodietjes die doorheen veel van de Fischer-Z nummers sluipen, voeren ons in gedachten terug naar de New Wave van begin de jaren tachtig. De stem van John Watts mag dan misschien wel een octaaf gezakt zijn in vergelijking met enkele decennia geleden, ze klinkt in ieder geval nog krachtig en past nog steeds perfect bij de muziek. De man weet zijn publiek met charisma te bezielen, gebruikt af en toe een vleugje humor en acteert als de gedroomde frontman. Wanneer er iets teveel echo op zijn stem doorklinkt, vraagt hij de klankman of hij misschien op het toilet zit en zo ja, of Phil Spector ‘ergens’ op dat toilet zijn middenvinger opsteekt. Britse spontaneïteit die we wel kunnen smaken. Maar wanneer Watts over ernstige onderwerpen zingt, staat hij ook 100 % achter zijn woorden. Politici als Trump of Johnson krijgen af en toe een sneer en over de Brexit is deze Brit al zeker niet te spreken.

Een nummer als het anti-oorlogslied ‘Battalions of Strangers’ uit 1981, drijvend op een reggae ritme, klinkt vandaag de dag nog steeds relevant. Dat geldt onder meer ook voor de flink meegezongen hit ‘The Worker’. Zelden is de saaiheid van de arbeidsomstandigheden van de arbeider muzikaal pakkender weergegeven dan in dit lied. Andere Fischer-Z hits als ‘So Long’ (dat aanstekelijk baslijntje klinkt nog steeds na) of ‘Marliese’ weten het publiek nog steeds heftig te beroeren. Watts weet dat en hij brengt zijn klassiekers goedgeluimd en met zorg. Maar het zijn niet alleen de hits die het hem doen. De zorgvuldig opgebouwde setlist voert ons ook langs Watts solo-carrière. Enkele voorbeelden hiervan zijn het ietwat bevreemdende ‘Man In Someone Else’s Skin’ en het als anthem gezongen en door het publiek flink meegebrulde ‘One Voice’. Meermaals wordt geput uit Fischer-Z bekendste plaat ‘Red Skies Over Paradise’, die destijds ook in Vlaanderen veel bijval kreeg. Daaruit komen onder meer de punkrocker ‘In England’ en de typische new wave song ‘Berlin’, daterend uit de tijd voor de val van de Berlijnse muur. Toch hebben we nergens het gevoel dat het om gedateerde nummers gaat. Fischer-Z sluit uiteindelijk na een flinke bisronde af met een korte, strakke versie van ‘Limbo’, een feestelijk nummer dat nog steeds als dé publiekslieveling geldt.

Na het concert merken we alleen maar tevreden gezichten in CC Zwaneberg. John Watts blijft een artiest die nog steeds (politiek) relevante songs schrijft en deze, samen met een handvol klassiekers, op een charismatische manier kan overbrengen, geruggesteund door een schare uitstekende muzikanten. Beluistere zeker ook hun schitterende nieuwe plaat ‘Smimming In Thunderstorms’ en ga kijken als Fischer-Z nog eens in uw buurt speelt. A splendid time is guaranteed for all!

Shake

Foto's © Yvo Zels

 

 

 

 


 

 

 


 

Artiest info
Website  
Facebook  

CC ZWANEBERG, HEIST O/D BERG